telefonközpont, centrala telefonica, Posta,  Erdély, Vasile Mitrea, Le Corbuisier, modernizmus, Ceausescu, brutalism, brutalista, béton brut, raw concrete, építészet, brutalizmus, architecture, Cluj, Telefonpalota“Pentaconta”, Drakula laka

Egy brutalista betonszarkofág Kolozsvár történelmi városközpontjában, még a Kárpátok Géniuszának Aranykorából (Ceausescu, na). Megjegyezzük, hogy ez a funkcionalista-modernista-betonbarokk épület a Ceausescu-korszak későbbi, szocreál ihletettségű épületei mellett igen progresszívnak tűnik. Minden relatív, ugyebár. Olyannyira, hogy némelyek műemléknek nyilvánítanák.

Építés: 1969-1979 (két szakaszban)
Építész: Vasile Mitrea

A Ceausescu-kor kezdeti, “liberális ” szakaszában az építészeken (is) enyhült a politikai-ideológiai nyomás, kissé fellélegzett az istenadta nép. Akkoriban senki nem sejtette a nyolcvanas évek sztálinista diktatúrájának eljövetelét, mindenki reménykedni kezdett az emberarcúban. Javult az ellátás, az életszínvonal, a szocreál olcsó csicsája helyett néhány modernista alkotás is született, mint például a most bemutatott, Le Corbusier nyomdokvizein belengetett betonkocka.

Mivel a telefónia berendezései a technikai fejlődés következtében jelentősen kisebb helyen elférnek, az épület néhány emeletén irodák működnek (értelemszerűen kissé sötétek, amolyan drakulásan)

Erdély, Vasile Mitrea, Le Corbuisier, modernizmus, Ceausescu, brutalism, brutalista, béton brut, raw concrete, építészet, brutalizmus, architecture, Cluj, Telefonpalota
Erdély, Vasile Mitrea, Le Corbuisier, modernizmus, Ceausescu, brutalism, brutalista, béton brut, raw concrete, építészet, brutalizmus, architecture, Cluj, Telefonpalota
Erdély, Vasile Mitrea, Le Corbuisier, modernizmus, Ceausescu, brutalism, brutalista, béton brut, raw concrete, építészet, brutalizmus, architecture, Cluj, Telefonpalota
Erdély, Vasile Mitrea, Le Corbuisier, modernizmus, Ceausescu, brutalism, brutalista, béton brut, raw concrete, építészet, brutalizmus, architecture, Cluj, Telefonpalota

P.s: Critics argue that this abstract nature of Brutalism makes the style unfriendly and uncommunicative, instead of being integrating and protective, as its proponents intended. Brutalism also is criticised as disregarding the social, historic, and architectural environment of its surroundings, making the introduction of such structures in existing developed areas appear starkly out of place and alien. The failure of positive communities to form early on in some Brutalist structures, possibly due to the larger processes of urban decay that set in after World War II (especially in the United Kingdom), led to the combined unpopularity of both the ideology and the architectural style. (wiki)

tovább a Kolozsvár blogra

Reklámok
Hozzászólások
  1. airdace szerint:

    ez jól néz ki!!

  2. Klapanciusz szerint:

    jaja, a 90 után emelkedő bunkóbarokk mellett volt vmi gondolatisága. Ráadásul nem öncélúak a kis ablakok: egy hatalmas gépház volt az egész

  3. M! szerint:

    Ó, mennyit néztem én ezt Kolozsváron az ablakomból vizsgára készülve! Nagyon brutális, de nekem azért tetszik. Azzal akár egyet is értenék, hogy műemlékké nyilvánítsák, mégiscsak egy korszakot szimbolizálhatna, ha átesne valamiféle rekonstrukción vagy felújításon.

  4. Anonymous szerint:

    gyönyörű.nagyon bejön! kell egy ilyen ilyen picike makettben 😀

  5. Klapanciusz szerint:

    hatalmas piaci rés a látóhatáron 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s